A Bükk hegység

és az Upponyi-hegység

Jelmagyarázat az útvonalakhoz

A bükki és upponyi turistajelzések nagyrészt megfelelnek a Magyarországon szabványosított jelzés-rendszernek, csak kisebb eltérések tapasztalhatóak időnként.

Rögtön itt az elején szeretném leszögezni, hogy a Bükk azon hegységek közé tartozik - ebben is 'leg' -, hogy három (!) kék túra jelzéssel rendelkezik. Ennek következtében kisebb változtatásra is szükség volt, hiszen 'fonódások' vannak, ami a túrázókat összezavarhatná. Az első az Országos Kék-túra - rövidítésként az útvonalaknál az 'OK'-t használom -, amelyik Szarvaskőnél lép a Bükk területére, majd Bánkútot és Mályinkát érintve Dédestapolcsánynál lép át az Upponyi-hegységbe, amit Putnoknál hagy el. A másik a Bükki Kék-túra, amelyik Egerből indul és Miskolcnál ér véget. (Jelölése az útvonalaknál 'BK'.) Ez a két túra nagyon jól megfér egymás mellett, ellenben a harmadik, a Kohász Kék-túra már fonódik a másik kettővel. Ez a túra Miskolcról indul, Mályinkát érintve Dédestapolcsánynál lép át az Upponyi-hegységbe, érinti Sátát és Ózdot, majd Járdánházánál hagyja el az általunk tárgyalt területeket. (A túraútvonal vége Salgótarjánban van.) Régen mindenhol kis fémtábla volt, beleütve a Kohász Kék felirat, és úgy volt felfestve a kék sáv. Mostanában - amióta a táblákat leszedték, és csak a fára festik a jelzéseket -, úgy döntöttek, hogy Miskolc - kezdőpont - és Sáta között 'kék plusz' (K+) jelet kapott. Sátától vált át a kék sáv jelzésre. Az útvonalon 'K+(KK)', Sátától 'KK' jelzéssel fogok erre a turistaútra utalni. Ebből is látszik, hogy azonos színű turistajelzések találkozása NEM MEGENGEDETT !

 

Kezdjük hát a legelején...

A hivatalos turistajelzés : 12cm x 10cm-es fehér alapú, szürke kerettel ellátott felfestés. Ebbe kerül bele a színkód a megfelelő alakkal. (A Bükk környékén nem divat a szürke keret felfestése.) Az útvonal kezdő és végpontját a jobb alsó sarokban elhelyezett, a jelzéssel azonos színű pöttyel jelölik. ( Hegységeinkben ilyen jelzésről nem tudok. )

A turistautak négy színt használnak - van kivétel, de erről később -, a kéket, a pirosat, a sárgát és a zöldet. A rangsoruk is ez, - tehát a legfontosabb a kék, utána jön a piros, majd a sárga és legvégül a zöld. Ezek a rangsorok arra utalnak, hogy milyen hosszú turistaútra számíthatunk. A speciális kék jelzésekről - amit fentebb már felsoroltam (OK és KK) - akkor használják, ha egy egész hegységen átmenő turistaútról van szó. (Lásd BK.) A pirost is használják erre, de akkor is, ha egy hegység alegységén át húzódó turistautat akarnak jelölni. (Lásd kazincbarcikai piros jelzés.) A sárga egy általános jel, rövidebb, regionális részeket felölelő turistautak jelölése. (Lásd kazincbarcikai sárga.) A zöld szintén általános, rövidebb utakat jelöl. ( Ezen szabályok alól természetesen vannak kivételek, például az 'Északi Zöld'.)

A főútvonalak jelzése a sáv. Ebben az esetben az útvonalaknál csak a megfelelő betű kerül kiírásra, azaz a 'K,P,S,Z'. ( A példán a kék sáv jelzés látható, azaz 'K'. )

 

 

Egy-egy szakasz lerövidítésére, vagy két főútvonal összekötésére használt a 'plusz' jelzés. Jelölése az útvonalaknál a szín kódja és a '+' jel. (Pl. K+) ( A példán a zöld plusz jelzés látható, azaz 'Z+'. )

 

A 'négyzet' jel - jelölésként az 'N' betűt használom - településekre, busz- és vasúti megállókhoz, fogadókhoz, azaz ember lakta helyekre viszi a túrázót. Tehát a 'KN' felirat kék négyzetet jelent. A jelzés lehet tömött, vagy üres. (Ez a régi szabvány.) ( A példán a piros négyzet látható, azaz 'PN'. )

 

A 'háromszög' jel - jelölésként a 'H' betűt használom - csúcsokra, kilátó pontokhoz vezeti a túrázót. Tehát a 'PH' a piros háromszög. A jelzés lehet tömött, vagy üres. (Ez a régi szabvány.) ( A példán egy piros háromszög látható, azaz 'PH'. )

 

 

A 'kör' jel - jelölésként a 'O' betűt használom - vízlelő helyekre, forrásokhoz vezeti a túrázót. Az 'SO' tehát a sárga kört jelenti. A jelzés lehet tömött, vagy üres. (Ez a régi szabvány.) ( A példán a piros kör jelzés látható, azaz 'PO'. )

 

A nagy 'L' - így is jelölöm a leírásokban - várakhoz, várromokhoz, műemlék és rom kolostorokhoz vezet. Tehát a 'ZL' zöld L jelzés. ( A példán kék L jelzés látható, azaz 'KL'.

 

A 'majdnem omega' jel - 'B'-vel jelölöm a leírásokban - barlangokhoz vezeti a túrázót. (A példán piros omega jel látható, azaz 'PB'. )

 

 

A majdnem körbeérő vonal - 'C'-vel jelzem a leírásokban - a körtúrákat jelöli. Azaz a túra kezdőpontja egyúttal a végpontja is. Pár kilométeresek szoktak csak lenni, ún. sétautak. ( A példán egy sárga körtúra jelzés látható, azaz 'SC'. )

 

 

Sajnos az új szabályozás szerint, ha a 'N', 'H', 'O', 'L', 'B' jelzések hosszabbak, mint 2 km, és táblával ezt nem jelölik, akkor '+' jelet kell helyette felfesteni. Ez azért baj, mert pont így veszti el a jelzés a lényegét, azaz, hogy megmutassa, hogy hova is megyünk. ( Például, ha eltévedünk a hegyen, és belebotlunk egy 'N' jelzésbe, tudhatjuk, hogy lakott helyhez fog vezetni. Az új szabályozás miatt pedig ne csodálkozzunk, ha a '+' jelzés egy szakadékba vezet. :) )

 

Speciális jelzésekkel is lehet a hegyen találkozni. Lássuk hát ezeket !

Elsőként megemlíteném a 'kék átló' jelet, amelyiket előszeretettel használnak a Bükk területén hosszabb, túra jellegű tanösvények jelölésére. (A leírásaimban 'K/' jelzésként hivatkozok rá.) Más színű átlós jelzésről nem tudok a hegyeinkben. Annyiban különbözik még a hivatalos turistajelzésektől, hogy az alapja egy 10cm x 10cm -es fehér négyzet.

 

Szintén tanösvényeket jelöl a térképeken megtalálható 'T' jelzés olyan színnel megjelölve, amilyen színű a felfestés. De ! Ezek esetén a fán sohasem 'T' jelet kell keresni, hanem valamilyen figurális jelet. A példában egy stilizált zöld lombú fa látható, ez a térképen egy zöld 'T' betű, nálam a leírásokban 'ZT' a hivatkozás, persze a figurális jelet - ha tudom - leírom. Ezeken a tanösvényeken tájékoztató táblák találhatóak, ami a környék jellegzetességeire hívja fel a figyelmet és általában rövidebbek, mint a 'K/'. A térképeken néha előfordul a szürke T jelzés. Ez azt jelenti, hogy a tanösvényt csak a táblák kötik össze, jelzés a fákra nincs felfestve !

Kellemes erdei és városi rekreációs útvonalakat - ún. Majál-utakat - jelöl Miskolc környékén a 'színes pötty' jelzés. A leírásaimban 'P'- vel jelölöm őket. ( Miskolc-Tapolca, Miskolc-Pereces és Miskolc-Diósgyőr környékén találhatóak meg. ) Hivatalos jelzése a fehér körben lévő színes pötty. Színei megegyeznek a turistajelzések szineivel.

 

Szintén speciális jelként kell megemlítenem a 'Mária utat'. A főútvonal, ami Mariazelltől - Csíksomlyóig tart - lila M betű a jele, én 'LM'-ként hivatkozok rá a leírásokban - szintén érinti a Bükköt. Egernél lép be a Bükkbe, elhalad a Bükkalján, majd Miskolcot érintve Szirmabesenyőnél hagyja el azt.

 

2015-ben kerülnek bevezetésre az ún. tematikus turistajelzések. A bemutatott jelzés egy új, gyalogos turistajelzés a Bükkben. A probléma csak az, hogy ettől kezdve nem lehet tudni kint, a terepen, hogy gyalogos, vagy kerékpáros jelzésről van-e szó. Két jelzés kerül bevezetésre, az egyik gyalogos, a másik kerékpáros jelzés. Ez a jelzés a gyalogos jelzés, ami egy várfokot, és a felette lévő török sarlót ábrázolja. A térképeinken a jelölése Tu - Török út.

 

A nem gyalogos turistajelzésekről

A 'színes kerékpáros' jelzés a kijelölt kerékpár-turistautakat jelöli a Bükkben. Ezek szintén a kék, piros, sárga és zöld színt veszik fel. Ezekre a leírásban 'oo' jellel hivatkozom. ( A példán egy sárga kerékpárút látható, azaz 'Soo'. ) A térképeken jelölt 'szürke kerékpáros' jel ellenben nem kerékpáros turistautat jelöl, hanem kerékpárutat! A kerékpáros turistajelzéseknek nincs kiegészítő jelzésük. Emiatt a Bükkben igen nagy a 'káosz'. Nincs 'rangjuk' a színjelzéseknek, valamint elágazások is lehetnek, ami a gyalogos turistajelzésekhez képest egy szokatlan dolog. Sajnos nagyon gyakran és gyorsan változnak a jelzések, nehéz követni őket. ( Például most van felfestés alatt a Koo Mályinkától az Soo útvonalán. - 2015.04. )

 

2015-ben kerülnek bevezetésre az ún. tematikus turistajelzések. A bemutatott jelzés egy új, kerékpáros turistajelzés a Bükkben. A probléma csak az, hogy ettől kezdve nem lehet tudni kint, a terepen, hogy gyalogos, vagy kerékpáros jelzésről van-e szó. Két jelzés kerül bevezetésre, az egyik gyalogos, a másik kerékpáros jelzés. Ez a jelzés a kerékpáros jelzés, ami egy stilizált koronát ábrázol. A térképeinken a jelölése Ku - Korona út.

 

Sífutó utak is vannak a Bükkben - három -, amit új jelölés szerint két párhuzamos vonallal jelölnek, a régi szabvány szerint X-el. Én 'X'-el hivatkozok rájuk, mivel a Bükkben még a régi szabvány szerint vannak felfestve ! (A példán a 'piros X' látható, azaz 'PX'. ) Kiegészítő jelzésük nincs. ( A Bükkben a piros, a sárga és a zöld színt használják a sífutó utak jelölésére. )

 

 

Egyéb jelölések a fákon

A túrázó gyakran találkozhat a fákra felfestett jelekkel, amik nem tartalmaznak fehér alapot. Ilyen a nagy fehér, vagy piros 'T', a fejre állított fehér vagy piros 'T', piros vonal körbe a fán, piros pötty a fán, esetleg fehérrel felírva a 'TV' a fára. Ezek erdészeti jelölések ! Nem célszerű követni őket. :)

 

Végezetül...

Mint látható, az útvonalaknál először a színt jelölöm meg, majd utána következik az alakjára vonatkozó jelölés.

A leírásaimnál előszeretettel alkalmazom a 'JN' jelölést, ami annyit jelent, hogy 'jelzés nélkül'. Azaz a  turistautat elhagyva járható műúton, földúton, vagy ösvényen is gyalogolhatunk.

A túráinkoz jelzésekkel megadott útvonal az abban az évben érvényes felfestéseket tartalmazza.