Közlekedés kisvasúttal
Régen az egész Bükköt és könyékét behálózta a kisvasút. Mára csak három maradt, ezek többsége is csak a tavaszi és nyári időszakban jár. Szerencsére így is Magyarország legtöbb kisvasútjával rendelkező hegysége a Bükk. Létjogosultságuk is van, hiszen egyes látványosságok - hacsak az ember nem akar nagyon sokat gyalogolni - csak ezekkel érhető el könnyedén.
FÁEV (Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút) ( 321)
Hossz : 5km
Felsőtárkány fűtőház – Varróház - Stimecz ház.
Több megállója nincs. Főleg nyáron hétvégenként jár pár vonattal.
Jelmagyarázat :
Zöld vonal : Járható autóút
Kék vonal : Kisvasút ( Kék szám : Menetrendi szám )
Lila : Turisztikai látványosság
A Stimecz-ház nagyon népszerű kirándulóhely a környéken lakóknak. Innen érhető el egy nagyon különleges természeti jelenség is, a Vöröskő alsó forrása. A Nagy-Fennsíkon történő hirtelen hóolvadás, valamint nagy esőzések esetén aktivizálja magát a forrás és gejzírként 2-2.5 méter magasra lövi fel a vizét. Mint látható, autóval csak a Varróházig lehet felmenni.
SZÁEV (Szilvásváradi Állami Erdei Vasút) ( 323 )
Hossz : 4.5 km
Szilvásvárad-Fatelep – Halastavak - Gloriette rét.
Tavasztól őszig, nyáron igen sűrű menetrenddel közlekedik. Más megállója nincs és a Halastavak-nál hegymenetben meg sem áll. Magyarország egyik legforgalmasabb kisvasuta.
Jelmagyarázat :
Zöld vonal : Szabadon járható autóút
Világoskék vonal : Fizetős autóút
Kék vonal : A kisvasút ( Kék szám : Menetrendi szám )
Fekete vonal : Vasút ( Fekete szám : Menetrendi szám )
Lila : Látványosságok
Szerintem a Szalajka-völgyi kisvasutat nem kell senkinek bemutatni. Országos látványosság a völgy, nyaranta emberek tömegei lepik el. Itt található a Gloriette rét mellett a nagyon híres Fátyol-vízesés, amelyben egyre ritkábban látható víz. :( Az autóval közlekedőknek megjegyezném, hogy a völgy bejárata környéki ÖSSZES parkoló fizetős !
LÁEV ( Lillafüredi Állami Erdei Vasutak ) ( 330 , 331 )
Hossz (330) : 14 km Hossz (331) : 13 km
330 : Dorottya utca - Papírgyár - Lillafüred - Garadna
331 : Papírgyár - Chinoin - Mahóca
Dorottya utca - Garadna között a vonatok egész évben járnak (!), nyáron a legsűrűbben. Sőt ez az a vonal, amelyik pár éve télen teljesen átvette a Garadna-völgyi személyszállítást, mert az utak a hó miatt járhatatlanná váltak. Több megállója van, érdemes a LÁEV honlapján tájékozódni.
Papírgyár - Mahóca vonal : Tavasztól őszig hétvégenként egy-két pár vonat közlekedik. (Időnként - sajnos - a sínlopások miatt a forgalma hosszabb ideig szünetel.) Itt is több megálló található. ( Ha értesüléseim nem tévesek, jelenleg csak meghirdetett, különleges alkalmakkor közlekedik a kisvonat. 2015 )
Jelmagyarázat :
Zöld vonal : Járható műutak
Kék vonal : A kisvasút ( Kék szám : Menetrendi szám )
Lila : Látványosságok
A garadnai vonalat - szerintem - szintén nem kell senkinek bemutatni. A mahócai vonal létjogosultságát pedig az Andó-kút és Mahóca indokolja. Andó-kút egy nagyon szépen kiépített pihenő része a Bükknek, ahova - főleg május 1-én - előszeretettel vonulnak ki a miskolciak. Mahócáról pedig gyalogosan - vagy kerékpárral - elérhető Fónagysága (1.5 km), vagy a varbói-tó és Varbó (3.5 km).
Az Upponyi hegységben nem található kisvasút...